Hoveniersbedrijf Spijker en Prins werkt aan strategie en digitaliseren van kennis
Bram-Jan Spijker en Robert Prins runnen samen hoveniersbedrijf Spijker & Prins dat met een team van twaalf vakmensen werkt aan hoogwaardige en complexe buitenprojecten. Ze houden van buiten zijn, van aanpakken en van een uitdaging. Met hulp van AcademySuite en StrategieSuite van Visser & Visser brachten ze meer focus aan in hun koers, ontwikkelden ze een eigen online academie voor kennis en groei, en zetten ze de stap van ‘altijd druk’ naar ‘doelgericht ondernemen’.
Bram-Jan groeit letterlijk op tussen de planten en het gereedschap. Zijn vader heeft zelf een hoveniersbedrijf, inmiddels niet meer, en vanaf zijn tiende gaat Bram-Jan al met hem mee op pad. Bram-Jan leert het vak in de jaren erna van binnen en buiten kennen. En hoewel hij nog kort twijfelt of het advocatenleven niet iets voor hem is, kiest hij toch voor het groen en begint zijn eigen bedrijf.
Ook zijn compagnon Robert weet al vroeg, op de basisschool, dat hij hovenier wil worden. Een scooterongeluk verandert zijn pad: hij kan niet meer dagenlang op zijn knieën werken en schuift richting projectleiding en bedrijfsvoering. Tot Bram-Jan die hij kende van de hoveniersopleiding hem jaren later een appje stuurt of hij niet toe is aan een nieuwe uitdaging. Zijn jongensdroom om een eigen bedrijf te hebben komt weer tot leven. Hij besluit om in het bedrijf te stappen. “Bij mijn vorige werkgever had je voor alles iemand: een werkvoorbereider, calculator, uitvoerder. Hier doe je alles zelf: administratie, planning, klanten, buiten meewerken. Dat maakt het juist mooi.”
Focus
Samen geven Bram-Jan en Robert het bedrijf een nieuwe impuls. De projecten worden groter en complexer en gaan van zwemvijvers met verwarming tot tuinkamers met sanitair en schuifwanden. Het vakmanschap groeit, maar met het succes ook de onrust. “We deden eigenlijk te veel”, blikt Robert terug. “Daktuinen, boomverzorging, beschoeiingen, gemeentewerk en particuliere tuinen, met een team van twaalf man. We waren op een gegeven moment vooral operationeel en tactisch bezig, en te weinig strategisch.”
Het besef groeit dat ze keuzes moeten maken. Zonder focus verlies je kwaliteit, energie en richting. Bram-Jan: “De belangrijke vraag was: waar zijn we écht goed in? Wat gaan we wel doen, wat niet, en hoe borgen we kennis zodat nieuwe en huidige collega’s goed op niveau zijn? We wisten dat hier winst te behalen viel, maar schoven het steeds vooruit.”
Stip op de horizon
Via hun netwerk komen ze uit bij StrategieSuite, onderdeel van Visser & Visser. Met Johan Visser volgen ze in Lunteren strategische sessies waarin de juiste vragen op tafel komen. Robert: “We zochten iemand die doorvraagt en structuur kan brengen. Samen hebben we gesprekken gevoerd over waar we naartoe willen met het bedrijf en welke stappen er gezet moeten worden om daar te komen. Het resultaat is een concreet plan, met duidelijke prioriteiten voor klantsegmenten, sales en uitvoering.”
Deze aanpak brengt niet alleen focus, maar ook realisme. Groei kost tijd en vraagt investeringen in mensen en structuur. “Het is fijn om te weten dat het resultaat tijdelijk wat omlaag gaat als je in mensen investeert”, zegt Bram-Jan. “Dan schrik je niet achteraf, maar weet je waar je het voor doet.”
Digitaliseren van kennis
Parallel aan het strategietraject ontstaat een tweede samenwerking: samen met AcademySuite, ook onderdeel van Visser & Visser, wordt een online academie gerealiseerd, mede mogelijk gemaakt via een SLIM-subsidie die bedrijven stimuleert te investeren in leren en ontwikkelen binnen hun organisatie. Samen met Willeke Soetendaal en Femke Heij wordt een online leeromgeving opgezet waarin medewerkers alles vinden wat ze nodig hebben om de beste hovenier te worden. “Het mooie aan de Academy is dat kennis niet alleen meer in de hoofden van Bram-Jan en Robert zit, maar voor iedereen toegankelijk is”, vertelt Femke. “In de Academy krijgen medewerkers toegang tot praktische kennis over planten, materialen, aanlegtechnieken en veiligheid door middel van e-learnings”, vult Willeke aan. De Academy vormt tegelijk het startpunt voor nieuwe medewerkers, die door middel van een onboardingprogramma makkelijk wegwijs gemaakt worden in de organisatie. Nu de Academy staat is het tijd om hiermee aan de slag te gaan. “Ook in het implementatieproces begeleiden wij bedrijven. Hoe zorg je dat het programma echt werkt in de praktijk en door iedereen wordt gedragen? Pas dan wordt leren onderdeel van de organisatie.”
Wat Bram-Jan en Robert typeert, is hun open kijk op leiderschap. Ze willen geen ondernemers zijn die alles zelf willen bepalen, maar mensen om zich heen verzamelen die het bedrijf verder brengen. Bram-Jan verwoordt het treffend: “Ik vind Richard Branson altijd een inspirerende ondernemer. Hij omringt zich met mensen die beter zijn dan hijzelf. Veel ondernemers vinden dat eng, die willen aan het hoofd staan en de beste zijn. Maar ik denk juist: laat iemand buiten beter zijn dan ik. Dan kunnen we het samen doen en van elkaar leren.”
Kijkend naar de komende jaren schetsen Bram-Jan en Robert een nuchtere ambitie: circa twintig vaste collega’s, aangevuld met een flexibele schil. Niet om álles te doen, wél om de mooiste projecten te kiezen en consequent waar te maken.
De volgende stap
“Bram-Jan en Robert hebben een enorme passie voor hun vak én voor hun mensen. Tijdens de sessies in Lunteren zag je hoe bewust ze bezig zijn met de volgende stap: niet groter om het groter worden, maar slimmer, gestructureerder en toekomstgericht. Ons platform voor ondernemerschap helpt ondernemers als Bram en Robert daarbij. Het brengt strategie, leren en ontwikkelen samen. Zo groeit niet alleen het bedrijf, maar ook de mensen erachter. Spijker & Prins laat mooi zien hoe dat in de praktijk werkt.”