
Strategie en leiderschap gingen in dit traject hand in hand
Wat in 1991 begon als een eenmanszaak, is uitgegroeid tot een landelijk opererende keukenspecialist met meer dan 300 medewerkers. DB Keukengroep heeft zich altijd onderscheiden door klantgerichtheid en kwaliteit, en investeert daarnaast sterk in de ontwikkeling van medewerkers. Om deze groei te ondersteunen en de organisatie toekomstbestendig te maken, werkt DB Keukengroep samen met Visser & Visser op het gebied van strategie, leiderschapsontwikkeling en talentontwikkeling.
Liever het verhaal van DB keukens in beeld bekijken?
Ondanks de sterke groei van de organisatie is de kernfilosofie in al die jaren onveranderd gebleven: doen wat je belooft en zorgen voor tevreden klanten. Hans de Deugd, Directeur HRM en Vakcollege bij DB Keukengroep, vertelt: “We geloven erin dat als je klanten centraal stelt en hen oprecht helpt, de rest vanzelf komt. Mond-tot-mondreclame zien wij als een echte kracht. Een klant die op een verjaardag enthousiast vertelt over zijn nieuwe keuken, dat is de beste reclame die er is.”
Deze klantgerichte filosofie is diep verankerd in de bedrijfscultuur en vertaalt zich in een sterke focus op kwaliteit en service. Van het eerste adviesgesprek tot de montage en nazorg: elke stap in het proces moet kloppen. “Niet voor niets is onze slogan: ‘aandacht laat stralen’”, aldus Hans. “We willen dat klanten stralen als ze hun nieuwe keuken zien, maar ook dat onze medewerkers met plezier en trots hun werk doen.”
Investeren in medewerkers
Om deze filosofie door te voeren in de hele organisatie, investeert DB Keukengroep veel in opleiding en begeleiding. Een van de speerpunten is het eigen Vakcollege, waarin nieuwe medewerkers een uitgebreide onboarding krijgen.
Hans: “Iedere nieuwe medewerker doorloopt een driedaags introductieprogramma. We nemen ze mee in de historie van DB Keukengroep, onze kernwaarden en hoe wij werken. De tweede dag brengen ze door in Sint Annaland, waar ze de directie ontmoeten en Arjan zelf zijn verhaal vertelt. Zo begrijpen ze niet alleen wát we doen, maar vooral waarom we het zo doen.” Naast de onboarding biedt het Vakcollege diverse vervolgopleidingen. “Onze verkoopadviseurs doorlopen een speciaal verkoopstappenplan waarin ze leren hoe ze klanten begeleiden, van het eerste gesprek tot de uiteindelijke keuze. Dit gaat verder dan productkennis; het draait om écht luisteren en meedenken met de klant, zodat die krijgt wat hij wil.”
Uitdagingen bij groei
Met de groei van het bedrijf ontstond ook de noodzaak om de organisatie verder te professionaliseren. Hierin speelt Visser & Visser een belangrijke rol. Vanuit verschillende expertisegebieden – zoals strategie, leiderschapsontwikkeling en teamontwikkeling – ondersteunt Visser & Visser DB Keukengroep bij het verder versterken van de organisatie. Edwin Prins, assessment consultant bij Visser & Visser, vertelt: “Wij verzorgen vaak een leiderschapsassessment voor DB Keukengroep, van teamleider tot operationeel directeur. Wanneer een medewerker klaar is voor een volgende stap in zijn of haar carrière, kan een leiderschapsassessment helpen om de benodigde competenties en ontwikkelpunten in kaart te brengen. Op basis van de resultaten wordt een gericht ontwikkelpad opgesteld, waarmee de medewerker zich verder kan ontwikkelen naar de gewenste rol.”
Wat begon als een vraag over assessments groeide al snel uit tot een bredere samenwerking, waarin ook strategische ontwikkeling in combinatie met leiderschap een rol kregen. Hans: “Op een gegeven moment komt je organisatie in een volwassenheidsfase, waarin professionalisering noodzakelijk wordt. Interne processen en organisatieontwikkeling waren door de snelle groei op de achtergrond geraakt. We beseften dat we niet alleen moesten kijken naar onze klanten, maar ook hoe we onze interne organisatie konden versterken. En daarnaast, hoe zorgen we ervoor dat we als directieteam klaar zijn voor de toekomst met een langetermijnvisie en effectieve samenwerking binnen ons bedrijf?
Het verhaal van DB keukens in beeld

Strategie en leiderschap
Strategie-adviseur Johan Visser begeleidde de directie in een diepgaand traject waarin strategie en leiderschapsontwikkeling hand in hand gingen. Het traject bestond uit zes sessies waarin het directieteam werd uitgedaagd om kritisch naar zichzelf en de organisatie te kijken. “Johan zette figuurlijk een grote spiegel voor ons neer”, vertelt Hans. “We werden geconfronteerd met vragen als: Wie zijn we als leiders? Waar liggen onze sterke en zwakke punten? Hoe vullen we elkaar aan? Dit traject ging niet alleen over strategie, maar ook over persoonlijke groei.”
Een belangrijk aspect van het traject was de dynamiek binnen het directieteam. Drie directieleden met verschillende achtergronden en persoonlijkheden, dat kan soms wel eens leiden tot uiteenlopende perspectieven. Johan Visser creëerde een omgeving waarin vertrouwen en openheid centraal stonden. Dit stelde de directie in staat om op een constructieve manier met elkaar in gesprek te gaan en elkaars kwaliteiten beter te benutten. Johan: “Wanneer leiders zich openstellen voor reflectie, ontstaat er ruimte voor echte verandering. Dit traject ging verder dan alleen het uitwerken van een strategisch plan; het draaide om het versterken van het leiderschap en de onderlinge samenwerking.”
Hans benadrukt de impact van het traject: “Het heeft ons niet alleen als individuen versterkt, maar ook als team. We begrijpen elkaar nu nog beter en durven elkaar kritische vragen te stellen. Dat heeft een enorme meerwaarde, niet alleen voor ons als directie, maar voor de hele organisatie. Verandering begint namelijk bij de directie, bij mijzelf. Als ik niet verander, kan ik niet verwachten dat een ander dat wel doet.”
Toekomstgericht blijven groeien
DB Keukengroep kijkt vooruit met een heldere ambitie: blijven groeien op een manier die past bij hun kernwaarden en filosofie. “Groei is voor ons geen doel op zich, maar een middels om als organisatie gezond en toekomstbestendig te blijven. We hebben niet de ambitie om per se binnen vijf jaar nieuwe vestigingen te openen. Wat we wél willen, is een stabiele organisatie met tevreden klanten en medewerkers”, besluit Hans.

