‘We wilden meer inzicht en sturing in onze finance'

dinsdag 08 februari 2022

Lemm en Ten Haaf, een Amsterdams marketingbureau met een missie om Business-to-Business (B2B)-communicatie aansprekend en persoonlijk te maken. Hans Lemm en Quicho Ten Haaf richtten het bureau op, Marjolein Fritschy sloot in 2018 aan als partner. De groei van de afgelopen jaren resulteerde in een behoefte aan meer grip en inzicht. Samen met Dirk Verheul, Accountant bij Visser & Visser, werd een optimalisatieslag gemaakt in de administratie met behulp van het softwareprogramma Gripp.

“Quicho en ik startten als creatief team”, vertelt Hans. “Quicho als art director, ik als copywriter. We werkten voor verschillende bureaus tot we een eerste serieuze klant kregen: Dell Computer. We deden wat kleinere opdrachten voor hen en van het één kwam het ander. Voor we het wisten waren we hun Benelux-bureau en produceerden en distribueerden we folders voor heel Europa. We waren nog maar met zijn tweeën, dus dat betekende heel wat kunst- en vliegwerk in die tijd. We verhuisden in 1995 naar de Herengracht in Amsterdam en toen was het bureau Lemm en Ten Haaf geboren.”

Fun makes us run

Inmiddels is Lemm en Ten Haaf een full service bureau – van strategieontwikkeling en creatie tot uitwerking, productie en media – met een vast team van 14 professionals (creatie, productie en ondersteuning) en twee labels: /B2B en /HEALTH. “Tien jaar terug werd het tijd voor een herpositionering. We vonden onszelf een beetje ‘middle-of-the-road’-bureau, we wilden focus aanbrengen. Dat waar we goed in zijn verder uitbouwen”, aldus Hans. De herpositionering resulteerde in het label B2B. “We zagen kansen in deze markt. B2B-communicatie heeft de neiging wat plichtmatig en met name informatief te zijn. Onze missie en uitdaging is het om B2B aansprekender en menselijker te maken, ook op digitaal vlak. De strategie ligt hieraan ten grondslag, deze moet uiteraard doordacht en onderscheidend zijn, uiteindelijk maak je het verschil met creatie. Daar ligt onze kracht. Ik zie het steeds als een puzzel. Als het klopt en alle stukjes passen op strategisch, creatief en uitvoerend vlak, dan ben ik gelukkig. De winst en omzet komen dan vanzelf wel. Ons credo is niet voor niets: fun makes us run. Als je als bedrijf lekker in je vel zit en met je klanten op één lijn, dan komen de verdiensten ook wel.”

Health

Het label /HEALTH waarmee het bureau zich positioneert naar de zorg- en farmasector, werd een aantal jaar terug opgericht. Met de komst van Marjolein in 2012 en haar ervaring in deze sector kreeg Lemm en Ten Haaf ook farmaceuten in haar klantenpakket. Marjolein: “Toen ik hier een half jaar werkte, klopte er een klant aan van het vorige bureau waar ik werkte. Voor één van hun producten zijn we de marketingcommunicatie gaan verzorgen. Daarna volgde een tweede en derde product en in no time hadden we alle producten in onze portefeuille. Daarnaast wisten we nieuwe health-klanten aan ons te binden. Het is een markt die een andere manier van benaderen en specialistische expertise vraagt: voorzichtig omgaan met productclaims, met name informeren, specifieke wet- en regelgeving, benodigde onderbouwingen en dergelijke. Wij vinden het leuk om ons te verdiepen in zo’n markt en moeilijke materie op een aantrekkelijke en simpele manier over het voetlicht te brengen. Dat is onze uitdaging én waar we goed in zijn.”

Grip

De groei die het bureau in de afgelopen jaren doormaakte, bracht zijn uitdagingen met zich mee. Hans: “Je wilt de juiste mensen op de juiste plek krijgen, genoeg marge overhouden en de groei goed managen. Het gevaar ligt op de loer dat je te veel vervalt in operationaliteit, terwijl je juist vooruit wil blijven denken en aan de langetermijndoelen wil vasthouden.” Met de startende samenwerking met Dirk hoopte Hans meer grip en inzicht te krijgen in de administratie. “Het was voorheen meer een noodzakelijk kwaad, terwijl het natuurlijk een essentieel onderdeel is van de onderneming. We wilden echt een volgende stap maken.”

Op het moment dat Dirk aanhaakte, had het bureau net de keuze gemaakt om met het softwareprogramma Gripp te gaan werken. “Het was een lege omgeving die nog helemaal ingericht moest worden en gekoppeld met het boekhoudsysteem”, vertelt Dirk. “Dat hebben we gedaan. Mijn ervaring leert dat alles in één keer doorautomatiseren het beste werkt. Ook in dit geval is het heel voorspoedig gelopen. Op projectniveau is er nu veel meer inzicht in de uren die gemaakt worden. Ik vind het ook interessant om steeds nieuwe elementen te implementeren. Je kijkt wat er mogelijk is in de software, dan bouw je dat in en zo maak je elke keer weer stappen. Gripp is software die zich goed leent voor nieuwe ontwikkeling. Waarom allerlei rapportages in Excel maken, terwijl er eigenlijk één tool is in de software die dat ook kan? Het scheelt je een hoop tijd.”

Van gevoel naar ratio

Hans en Marjolein zijn bijzonder tevreden over de samenwerking. “De kracht van Dirk is dat hij begrijpt wat onze wensen zijn en ook wat we niet willen. We hebben maandelijks overleg, zodat we grip op de materie hebben. Verder hoeven we niet te gaan, we weten dat het goed geregeld is.” En met resultaat. “We maken flinke slagen, onze efficiency is verhoogd en we kunnen meer bijsturen, onder andere op urenbezetting en rendement per medewerker. Het is een omslag van gevoel naar ratio en dat is een prettig idee. In plaats van denken te weten, weten we het nu. Dat is een enorm verschil”, besluit Hans.

Als marketingbureau wilt u alle tijd aan uw cliënten kunnen besteden. Om u te ondersteunen in de administratie heeft Visser & Visser een branchegroep zakelijke dienstverlening. Met gebruik van de juiste tools maken we het werk overzichtelijk en krijgt u inzicht in de energie die u in projecten steekt.

Aanspreek
Dirk Verheul AA
Accountant