Uitzendbureau Avantiflex
Het groeien is niet de kunst, klaar zijn voor groei wel
De wortels van Avantiflex, evenals die van oprichter Mickel Uffing, zijn verankerd in de vleesindustrie. Met zijn achtergrond als slager kent Mickel de branche als geen ander, heeft hij de nodige connecties en weet hij wat zijn opdrachtgevers zoeken. Met het steeds groter wordende tekort aan goede vakmensen in de voedingsmiddelenindustrie, zag hij een kans voor een gespecialiseerd uitzendbureau. Het begin van Avantiflex.
Als expert in vleesproducten heeft Mickel een uitgesproken voorkeur als het gaat om kwaliteitsvlees. Hij legt uit: “Ik zal niet zo snel een biefstuk bestellen in Nederland. Het geheim van een goed stuk vlees zit hem in de vetvermarmering die door het vlees loopt, een kernmerk dat alles te maken heeft met het ras. Deze kwaliteit vind je bij vlees van koeien uit Australië bijvoorbeeld wel.”
Het is duidelijk, hij weet waar hij het over heeft als het over vlees gaat. Toch besluit hij zijn carrière als slager achter zich te laten en het roer om te gooien met de oprichting van Avantiflex. Zijn achtergrond in de vleesindustrie biedt hem nog bijna dagelijks voordeel. “Het is voor mij aanzienlijk eenvoudiger om een voet tussen de deur te krijgen bij een vleesbedrijf, dan bijvoorbeeld bij een schildersbedrijf of de bakker om de hoek. Dat komt omdat ik de taal spreek.”
Oog voor de mens
De start van Avantiflex begint klein. “Ik werkte met een backoffice kantoor voor de verloning van personeel, dus op die manier kon ik met weinig risico’s beginnen en de eerste stappen zetten”, vertelt Mickel. Avantiflex specialiseert zich als uitzendbureau met een sterke focus op de vleesindustrie, waarbij het bedrijf voornamelijk arbeidsmigranten inzet. Een van de kenmerkende aspecten van Avantiflex is de ondersteuning die het biedt aan zijn personeel, waaronder het verzorgen van huisvesting en het beschikbaar stellen van vervoer. “Wij zijn natuurlijk gespecialiseerd in arbeidsmigranten, en dat maakt het verhaal anders. Zij komen naar Nederland, vaak zonder voorkennis of ervaring met het werken hier. Ze kennen niemand, en iets simpels als het aanvragen van een BSN-nummer kan al een enorme barrière vormen. Daar ondersteunen wij in. Ook zorgen wij dat er altijd iemand vanuit Avantiflex meegaat bij een start van een medewerker, om ervoor te zorgen dat ze goed worden opgenomen. En natuurlijk zijn we altijd bereikbaar, zelfs als dat betekent dat we ’s avonds op een appje moeten reageren. Ik vind dat heel belangrijk.”
Certificeringen
Vorig jaar markeerde een periode van groei en transformatie voor Avantiflex. Met een focus op het behalen van cruciale certificeringen zoals Stichting Normering Flexwonen (SNF) en Stichting Normering Arbeid (SNA), zette het bedrijf belangrijke stappen vooruit. “Om als betrouwbaar gezien te worden, zowel in de ogen van de buitenwereld als binnen de vleessector, is het essentieel om aan bepaalde standaarden te voldoen. Grote partijen waarmee we samenwerken vinden dit erg belangrijk." Mickel wijst op de noodzaak van een foutloze administratie en het correct toepassen van overeenkomsten. “Het is belangrijk dat alles rond de verloning correct wordt uitgevoerd, inclusief de reserveringen en uitbetalingen aan onze werknemers. Dit voorkomt discussies over oneerlijke verloning en zorgt voor een basis van vertrouwen tussen ons, onze medewerkers en onze klanten.”
Klaar voor groei
Toen Avantiflex groeide tot een team van drie medewerkers intern en ongeveer 50 tot 60 uitzendkrachten vorig jaar, realiseerde Mickel zich dat het tijd was om professionele financiële ondersteuning te zoeken. Hij kwam in contact met Boris de Kruijk, accountant bij Visser & Visser, en de samenwerking ging van start. “Ik vind het belangrijk dat een accountant mij snapt. Iemand die niet alleen de cijfertjes maakt en advies geeft, maar iemand die ik gewoon kan bellen als ik een probleem heb en die mij als persoon begrijpt.” Met Boris is de klik gevonden en werden er vorig jaar een aantal belangrijke stappen gezet. “We hebben een aantal wijzigingen doorgevoerd, waaronder de oprichting van een holding en verschillende werkmaatschappijen, met als doel risicospreiding. Het groeien is niet de kunst, ervoor zorgen dat je kúnt groeien wel. Dat betekent dat je organisatie daar klaar voor moet zijn.”
Boris sluit af. “Het is bewonderenswaardig om te zien hoe Mickel niet alleen gedreven is om zijn bedrijf te laten groeien, maar het ook in een korte periode tot een succes heeft weten te maken. Met oog voor zowel de bedrijfsstructuur als het welzijn van zijn medewerkers. Echt ondernemerschap, als je het mij vraagt.”