Uit recent onderzoek blijkt dat het MKB moeite heeft met het binden en boeien van personeel. We geven u graag tips hoe om te gaan met deze uitdaging.

Dankzij de economische groei blijft het aantal vacatures stijgen en wordt de arbeidsmarkt krapper. Voor u betekent dit dat u alles moet doen om uw goede en betrouwbare medewerkers binnen de organisatie te houden. Staat het aantrekken en het behouden van medewerkers ook hoog op uw agenda?

Wie talent wil aantrekken en behouden, doet er goed aan om allereerst de positieve en minder positieve kanten van de onderneming in kaart te brengen. Dit kan door uw medewerkers vragen te stellen als: Waarom wil je graag bij ons (blijven) werken? Wat zou een reden zijn om te vertrekken? Waarom zijn wij een leuke en boeiende organisatie? Dit kan op allerlei manieren, zoals bijvoorbeeld (anonieme) enquêtes en groepssessies.

Vanuit onze dagelijkse praktijk geven we graag drie praktische tips om medewerkers te binden en te boeien voor uw organisatie.

Tip 1: Zorg dat de basis goed is

Wanneer u wilt dat uw medewerkers tevreden zijn, is het belangrijk dat u uw zaakjes op orde heeft. Zo moeten medewerkers kunnen werken in een veilige en gezonde werkomgeving en tegen een eerlijke (markconforme) beloning. Arbeidscontracten en -afspraken dienen te voldoen aan wet- en regelgeving en vooral ook worden nageleefd. 
Als één van deze zaken niet klopt, worden medewerkers ontevreden. Wat u zich moet realiseren is dat ‘over the top’ ook niet altijd het gewenste effect heeft. Zo heeft een hoger salaris vaak maar enkele maanden een positief effect op de tevredenheid. Echter, een te laag loon is een belangrijke reden voor een medewerker om te vertrekken.

Tip 2: Geef erkenning en waardering

Ook als zeggen medewerkers vaak van niet, iedereen heeft behoefte aan erkenning en waardering en wil graag onderdeel zijn van een team. U kunt erkenning geven en waardering uiten door naar uw medewerkers te luisteren, hen complimenten te geven en interesse te tonen. Let op: zorg wel dat u oprecht bent in wat u doet en zegt. Anders prikken uw medewerkers er snel doorheen.

Investeren in uw team is enorm belangrijk. U kan hierbij denken aan het organiseren van personeelsfeestjes, het vieren van bijzondere momenten (een goede klanttevredenheidscore, een verjaardag, een behaald diploma) en door (succes)verhalen van uw organisatie te vertellen en medewerkers te betrekken bij het succes van de organisatie. Een tevreden klant? Een leuke anekdote? Een nieuwe organisatievisie? Deel het met uw medewerkers en vier de successen. Dat maakt hen ambassadeurs voor uw organisatie. Waardering en erkenning hoeft niet duur en groot te zijn. Het zit vaak in hele kleine dingen.

Tip 3: Investeer in de ontwikkeling van uw medewerkers

Medewerkers willen graag groeien in hun werk, ze willen beter worden en misschien zelfs promotie maken. Medewerkers vinden het erg belangrijk om te kunnen werken met vakgenoten. Geef medewerkers de kans om deze groei te realiseren en met vakgenoten van gedachten te wisselen. Misschien door het takenpakket uit te breiden of door een opleiding aan te bieden. Of geef uw medewerkers de kans om naast hun normale werkzaamheden ook aan projecten te werken die ze leuk en interessant vinden, maar die niet per definitie gerelateerd zijn aan hun dagelijkse werkzaamheden. Zo geeft u uw medewerker de kans om zich te ontwikkelen en u brengt de organisatie naar een hoger niveau.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips te geven. Deze 3 tips helpen u in ieder geval op weg in het binden en boeien van uw medewerkers.

Voorbeelden

Bli(j)k van waardering
Een transportbedrijf heeft onlangs, naar aanleiding van gesprekken met medewerkers, een project opgestart om waardering voor medewerkers te uiten. Deze organisatie heeft het ‘Blik van waardering’ geïntroduceerd.  Er werden blikken gevuld met snoepjes als waardering voor de medewerkers. Medewerkers konden zo genieten van een snoepmomentje met een complimentje. Op een leuke, ontspannen manier werd waardering voor elkaar uitgesproken.

Project-etentje
In een projectorganisatie wordt het team dat zijn project ruim binnen de doelstelling realiseert, beloond met een etentje voor het hele team.

Mijlpaal-lekkers
In een organisatie worden medewerkers beloond met gebak of een snack als een nieuwe mijlpaal is bereikt. Bijvoorbeeld de omzet conform begroting op 1 juli.

Cadeautje
In een organisatie krijgen medewerkers zomaar, zonder directe aanleiding, een klein presentje. Zomaar, als blijk van waardering!

Joost de Waard
rjdewaard@visser-visser.nl

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur