Tandartsen die hun facturatieproces hebben uitbesteed aan een factoringmaatschappij of zelf declaraties versturen, kunnen met Payt sneller betaald krijgen en zelf meer tijd overhouden aan de stoel. In het voorjaar van 2020 startten drie partijen een samenwerking om het debiteurenbeheer van tandartspraktijk Tandarts aan Zee te optimaliseren. In gesprek met eigenaar van de praktijk Arend-Hendrik de Visser, Timo van Houdt van Visser & Visser en Jelger Gustafsson van Payt.

Een aantal jaar terug zocht Arend-Hendrik een accountant met kennis van de zorgsector. “Het is goed als iemand feeling heeft met de sector, de regels kent en kadering kan bieden”, vertelt hij. Harro de Haan, kartrekker van Branchegroep Zorg binnen Visser & Visser, begeleidt de praktijk als het gaat om financiële en toekomstvraagstukken. “Hij is voor mij een sparringpartner. Iemand die kennis en ervaring heeft in de sector en met mij mee kan denken over het financiële plaatje: hoe staat de praktijk ervoor? Wat is je strategie? Hoe presteert de praktijk in vergelijking met andere praktijken? Dat zijn voor mij belangrijke vragen. Naast behandelaar ben ik ook ondernemer. Dat ondernemerschap is iets dat vaak wat onderbelicht blijft in de zorgsector en waar ik met andere tandartsen weinig over kan sparren. Juist daarom is het fijn een accountant te hebben waarmee je over deze onderwerpen kunt praten.”

Samenwerking

Branchegroep Zorg dacht direct aan Arend-Hendrik toen Visser & Visser en Payt de handen ineen sloegen om debiteurenbeheer voor tandartsen uit te breiden. Bij Payt, softwarebedrijf voor debiteurenbeheer, bestond al langer de wens om ook tandartsen gebruik te laten maken van het pakket. “De mondzorg is een sector die nog op grote schaal gebruik maakt van factoringmaatschappijen”, vertelt Jelger. “Daarnaast werken tandartsen met hun eigen praktijksoftware die vaak niet gekoppeld is aan hun boekhoudpakket. Daar ligt wat ons betreft een kans op het gebied van automatisering.” Binnen de al langer bestaande samenwerking tussen Payt en Visser & Visser Accountants ontstond het idee om te onderzoeken of het aanbod voor tandartsen verder uitgebreid zou kunnen worden met aanvullende administratieve dienstverlening.
Timo: “Op deze manier bied je een meer dan volwaardig en serieus alternatief voor factoring. Onze Branchegroep Zorg leverde Tandarts aan Zee aan als pilotklant. Deze praktijk voert facturatie en debiteurenbeheer uit in eigen beheer.”

Vier weken

In het voorjaar ging de pilot van start. Arend-Hendrik: “Ik wilde direct meedoen. Het sloot aan bij mijn behoefte en de timing was perfect. Zonder corona was het heel ingewikkeld geworden om er tijd voor vrij te maken. Zeker in het begin vonden er heel wat online meetings plaats. Maar ik heb er geen moment aan getwijfeld.”
Timo: “Het geeft energie om te zien dat je een dergelijk concept samen zo snel in elkaar kunt zetten. Er was natuurlijk al het nodige aanwezig: de operationele software van de praktijk en de bewezen techniek van Payt. De uitdaging zat met name in de koppeling tussen die twee en het automatiseren van de facturatie op basis van factoringsbestanden. Op het moment dat de praktijk weer opende, draaide het hele programma!”

Efficiënt

Voor Arend-Hendrik levert het werken met Payt een grote tijdsbesparing op. “Het hele facturatieproces verloopt veel efficiënter, omdat alles door Payt aan elkaar gekoppeld is: van een eerste factuur, naar een herinnering, tot een eventueel incassotraject. In ons eigen pakket waren dat allemaal losse stappen, daardoor ook arbeidsintensief en foutgevoelig. Met Payt is alles zoveel mogelijk geautomatiseerd. Ik zie ook dat er sneller betaald wordt, dat het openstaand saldo dus lager is en dat ik minder vorderingen uit handen hoef te geven. Al met al een heel positief effect op de cashflow.”

Jelger bevestigt dit: “De betaaltermijn is gemiddeld 14 dagen, dat is ongekend snel en heeft vooral te maken met het gebruik van de iDEAL-link die we met de facturen meesturen. In bijna 40% van de gevallen betalen patiënten van Tandarts aan Zee via iDEAL. Arend-Hendrik vult aan: “Er zijn declaratierondes waarbij ik binnen een dag 25% van het bedrag op mijn rekening heb staan. Het servicelevel voor de klanten gaat omhoog: de klant heeft inzicht in zijn facturen én kan hierover op een laagdrempelige manier communiceren.” Daarmee beantwoordt Payt aan zijn doel: het zo goed mogelijk faciliteren van het verrichten van betalingen en zo duidelijk mogelijk communiceren of in contact komen met klanten.

“Dit was een experiment”, besluit Timo. “Je begint er met elkaar aan en het is mooi als je dan zo snel resultaat ziet. Dit traject biedt ook volop kansen voor verdere uitbreiding. Het is een goedkoper alternatief voor factoring, de zorgverlener beschikt sneller over zijn geld en communiceert rechtstreeks met zijn klant. Dat is een aantrekkelijk aanbod!”

“Wij merken vanuit de Branchegroep Zorg dat veel zorgverleners behoefte hebben aan een adviseur met kennis van de zorg. Iemand die naast de wet- en regelgeving het speelveld kent en het juiste netwerk heeft. Met ons interdisciplinaire team zijn wij adviseur op elk vlak. Wij denken graag mee in de visie van uw praktijk of zorginstelling en werken samen aan uw doelen, van de start tot de overname. Want als zorgverlener wilt u zelf ook de beste zorg!”

Harro de Haan, Accountant

Er is geen ontkomen aan de financiële administratie. Team Online van Visser & Visser helpt u graag uw financiële administratie te automatiseren en neemt u daarmee veel werk uit handen. Lees hier meer over onze diensten.

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur