Wel de vlinder, niet de rups

woensdag 05 juli 2023

Wim Kersten is de drijvende kracht achter Fruithof, een innovatieve boom- en plantkwekerij die zich onderscheidt door de focus op kwaliteit en creativiteit. Ondanks de uitdagingen van het grillige voorjaarsweer en veranderende consumentenvoorkeuren, blijft Wim positief en vindingrijk werken aan het allerbelangrijkste: de volledige ontzorging van zijn klanten.

Oorspronkelijk bedrijfsleider bij een boomkwekerij, zag Wim hoe de kwaliteitsbomen naar de fruitkwekers gingen en de afgekeurde bomen naar de tuincentra. Dat moet andersom kunnen, geloofde hij. Het inspireerde hem om zijn eigen onderneming te starten en hoogwaardige fruitbomen en -planten voor de consumentenmarkt te kweken. Vanuit een klein idee in zijn achtertuin groeide het bedrijf uit tot een onderneming met klanten in heel Nederland en België, inclusief grote tuincentra. (en exporteurs naar de andere landen van Europa zou nog toegevoegd kunnen worden.) Ook zijn vrouw Amanda en drie kinderen werken mee in het bedrijf.

Beleving

Een bijzonder succes van Fruithof is het unieke etiketteringssysteem, dat gebaseerd is op Wims liefde voor fotografie. ‘In de tijd dat ik begon, was de standaardpraktijk voor boomkwekers om generieke etiketten te kopen. Het was een uniform systeem, gebruikt door kwekers in heel Nederland, en bood weinig variatie - dezelfde appels en peren waren overal te zien.’ Wim gebruikte zijn passie voor fotografie om een verschil te maken. ‘Ik maakte foto's van vruchten zoals ze daadwerkelijk aan de boom hangen’, legt hij uit. Hij ontwierp grote, gedetailleerde etiketten in vier talen, met uitgebreide informatie over de soort, bloeitijd, pluktijdstip, snoei en smaak.

Deze aanpak bleek succesvol te zijn. ‘Het gaat niet alleen om de boom, maar ook de beleving speelt mee in verkoop van je product. Uit marktonderzoek blijkt dat 60 tot 70% van onze producten worden gekocht door vrouwen. Daar spelen we met onze labels op in.’ Als gevolg kwam de doorbraak in de vorm van private labeling. ‘Grote tuincentra wilden gebruik maken van onze fotografie, maar met hun eigen lay-out. Door private labeling konden we klanten voor meerdere jaren aan ons binden.’

Wonder Tree

Wim blijft nieuwe strategieën bedenken om aan de wisselende klantbehoeften te voldoen. ‘Tien jaar geleden ontwikkelden we de zogenaamde ‘Wonder Tree’, een compacte fruitboom die perfect is voor balkons en patio’s. Het boompje is zo ontwikkeld dat het makkelijk mee te nemen is op de fiets of in een kleine auto. Een leuk cadeautje om te geven in dezelfde categorie als een bos bloemen.’ Een ontwikkeling als deze is het gevolg van tijden die veranderen. ‘Waar mensen vroeger een boompje kochten dat vijftien jaar in de moestuin stond, is het nu veel meer een impulsartikel geworden. Als het lekker weer wordt en je krijgt vrienden op bezoek, koop je een boompje om je tuin of terras mooi te maken. En als het boompje volgend jaar niet zo mooi meer staat, koop je een nieuwe. Het is een hele andere wereld geworden.’

Evenwicht

De opkomst van biologische teelt is een ontwikkeling waar Fruithof proactief op heeft gereageerd. ‘Klanten tonen een groeiende vraag naar biologische producten, maar deze trend heeft ook een schaduwzijde. Als je geen plantversterkende middelen gebruikt, dan kan er een beestje in de boom of plant zitten. Helaas is het zo dat mensen wel de vlinder willen, maar niet de rups.’ Wim pleit voor een evenwichtige benadering: ‘Biologisch als het kan, chemisch als het moet’. Fruithof heeft vier jaar biologisch gekweekt, maar door concurrentie en verschillende Europese normen is dit stopgezet. Desondanks hebben ze waardevolle lessen getrokken uit die periode en is 70% van hun gewasbeschermingsmiddelen nog steeds biologisch.

Samen verder

In samenwerking met Visser & Visser werkt Wim continu aan de verdere groei en professionalisering van zijn onderneming. Steef Visser, Accountant bij Visser & Visser, staat vanaf dag één naast de ondernemende familie. ‘We hebben ons succes mede te danken aan de samenwerking met Visser & Visser. Ik heb iemand nodig die een ruggensteun is én die snapt waarom ik soms naar links en dan weer naar rechts spring. Mijn plannen kunnen binnen twee weken 180 graden gedraaid zijn, en dan moet je kunnen meebewegen. Steef is flexibel, daagt ons uit en heeft altijd de beste richting voor onze onderneming is het vizier.’

Aanspreekpunt
Robert van Noorden
Relatiemanager