Kwaliteitsproducten aanbieden met no-nonsense mentaliteit

vrijdag 30 september 2022

Sinds de oprichting in 1989 is Flexcom uitgegroeid tot één van de succesvolste telecombedrijven in de Randstad. Het telecombedrijf bedient ruim 4.500 klanten in alle denkbare branches. Van ZZP’er tot MKB en van zorginstellingen tot grote multinationals. Maurits van den Bosch staat samen met zijn vrouw, zwager en schoonzus aan het roer van het familiebedrijf.

‘Mijn schoonvader Gert werkte vroeger voor KPN (destijds PTT)’, vertelt Maurits. ‘Later begon hij voor zichzelf onder de naam Marchand Telecom en verkocht hij telefonieoplossingen. De basis van wat nu Flexcom is geworden. Als je die tijd van toen vergelijkt met wat er nu verkrijgbaar is, dan ligt dat mijlenver uit elkaar.’ In de familie doen nog regelmatig de verhalen de ronde van vroeger tijden. 'Als één van de eersten waren we specialist in het inbouwen van autotelefoons. Een grote hoorn met cijfers erop en daaronder een enorme accu. Wij hadden specifieke oplossingen dat wanneer iemand gebeld werd, de claxon van zijn auto afging als er gebeld werd via de autotelefoon. Heel handig bijvoorbeeld voor een veearts die niet altijd in de buurt van zijn auto was en toch bereikbaar wilde zijn. Dat was een uniek product in de markt in die tijd.’

No-nonsense

Innovaties als deze zorgden ervoor dat de klantenkring van het bedrijf snel groeide. Later werd het aanbod uitgebreid met gsm-abonnementen, mobiele telefoontoestellen, telefooncentrales en alle bijbehorende services. ‘Wij hadden hele innovatieve oplossingen waardoor we al snel een goede naam kregen in de regio. Waar je nu standaardoplossingen hebt met telefoons en complete computers op zak, was je toen al blij als je met elkaar kon communiceren en dat je accu niet na een half uur leeg was. We zijn met de tijd meegegroeid en ontwikkeld. Wat er op de markt kwam zijn we ook gaan aanbieden.’ En dat altijd met een no-nonsense instelling. ‘Als je maar lang genoeg normaal doet, dan word je vanzelf bijzonder. Een reclamecampagne van Klaverblad met een boodschap die ook ons bedrijf kenmerkt. We leveren goede kwaliteit, staan klaar voor onze klanten en doen wat we beloven. Dan hebben je klanten ook niet de behoefte om weg te gaan.’

Telecom en IT

Een belangrijke ontwikkeling in de markt waar Flexcom op in moet spelen, is het samenkomen van twee werelden: telecom en IT. ‘De markt vraagt om oplossingen, waarbij zoveel als mogelijk vanuit één applicatie gewerkt kan worden. Communiceren is niet alleen maar bellen, het is ook videobellen, chatten en documenten delen. In de toekomst wordt dat alleen maar geavanceerder. Straks is het de normaalste zaak van de wereld om in één ruimte door middel van hologrammen virtueel met elkaar te vergaderen. Daar moeten wij op voorbereid zijn. Op dit moment is Flexcom nog echt een telecombedrijf. Het is onze ambitie om de IT-diensten steeds verder te integreren in ons dienstenpakket.’

Overname

Zeven jaar geleden kwam Maurits in contact met Visser & Visser. ‘Mijn schoonvader wilde stoppen met het bedrijf en toen wij de keuze hadden gemaakt om het bedrijf over te nemen, wilde ik een onafhankelijke partij inschakelen om dat proces te begeleiden. Iemand die wij allemaal niet kenden, zodat het een transparant traject kon zijn.’ Jaco Slingerland, accountant en partner bij Visser & Visser, haakte aan en staat sindsdien als adviseur naast de ondernemers. 'Het traject van overname heeft een jaar geduurd. We hebben veel gesprekken gevoerd, waarbij verschillende oplossingen en scenario's de revue zijn gepasseerd. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de aandelen en het bedrijf te kopen van mijn schoonvader. Jaco heeft ons geholpen met het rondkrijgen van de financiering, de waardering van de bv's en alle gesprekken eromheen. Het is niet alleen een financieel plaatje, er komen ook emoties bij kijken. Mijn schoonvader die afscheid moet nemen van iets wat hij zelf heeft opgebouwd en wij die het bedrijf gaan voortzetten.’

Na een succesvol traject is het bedrijf inmiddels een nieuwe koers ingeslagen. ‘Je gaat zelf beslissingen nemen en een strategie bepalen. We wilden een professionaliseringsslag maken, onze processen meer gaan stroomlijnen en werken vanuit een visie en strategie. Daarmee zijn we een hele goede weg ingeslagen. En we zijn gezegend met fantastisch personeel. Het zorgt ervoor dat ik heel veel plezier heb in mijn werk.’ 

Aanspreek
Jaco Slingerland AA
Accountant