Software advocatuur: doet u nog steeds zaken met één leverancier?

dinsdag 06 april 2021

Binnen de advocatuur zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen op het gebied van advocatensoftware. Zo had u in het verleden vaak alleen de optie voor een kant-en-klaarpakket bij één leverancier. Het pakket bestond uit modules voor bijvoorbeeld tijdschrijven, dossierbeheer, e-mail, documentmanagement en boekhouden. Een zogenaamde totaaloplossing. Het leek heel goed, zo’n alles-in-éénpakket. Gelukkig is daar inmiddels verandering in gekomen. Verschillende leveranciers spelen inmiddels goed in op vragen uit de markt. Zij werken samen met andere partijen, waardoor u niet langer verplicht bent om met één leverancier zaken te doen.

Wat zijn alternatieven voor software in de advocatuur?

Neem uw boekhouding. Deze is vaak als boekhoudmodule onderdeel van een totaaloplossing. Dat kan in uw nadeel werken. Het is beter om uw boekhoudmodule bij een online boekhoudleverancier in te kopen en niet bij een alles-in-één leverancier. Dat levert uw advocatenkantoor de volgende voordelen op:

  • U maakt een efficiencyslag met uw administratie.
  • U bespaart jaarlijks hoge licentie- en onderhoudskosten op uw advocatensoftware.
  • Het handwerk wordt geminimaliseerd, dus minder foutgevoeligheid.
  • U bespaart loonkosten omdat er minder indirecte medewerkers nodig zijn.
  • U krijgt realtime inzicht in de actuele stand van zaken.
  • Uw jaarcijfers kunnen sneller en goedkoper opgesteld worden.

Online boekhoudsoftware voor advocaten

Deze voordelen realiseert u alleen wanneer u gebruik maakt van online boekhoudsoftware (bijvoorbeeld Twinfield of Exact Online). Als uw software geschikt is om aan deze boekhoudsoftware te koppelen, bespaart u veel tijd en geld met:

Slimme scansoftware voor advocaten

App voor losse bonnen

Internetbankieren

Software debiteurenbeheer

Managementrapportages

Wat bespaart u met online boekhoudsoftware voor de advocatuur?

Door inzet van bovengenoemde software bespaart u meerdere soorten kosten binnen uw advocatenkantoor:

    • Uw loonkosten: met een slim ingericht proces bespaart u op indirecte medewerkers. Een doorsnee advocatenkantoor tot circa 25 medewerkers heeft met de genoemde stappen geen fulltime medewerker meer nodig voor de administratie. Met enkele uren per week is uw administratie bijgewerkt. Kantoren met meer dan 25 medewerkers kunnen af met minder medewerkers op de financiële administratie.
    • Uw accountantskosten: uw jaarcijfers kunnen sneller en goedkoper opgesteld worden. Bovendien krijgt u in plaats van een jaarlijks rapport continue inzicht in uw resultaten. Meer voor minder geld dus.
    • Uw licentie- en onderhoudskosten: u betaalt overzichtelijke abonnementsprijzen. Hierdoor voorkomt u onverwachte verrassingen.

Kritisch kijken naar software

Kijk eens kritisch naar uw huidige softwaresysteem. Is uw boekhoudmodule een onderdeel van uw totaalpakket? Ga dan in gesprek met uw leverancier en stel hem de volgende vragen:

  • Kan de boekhoudmodule losgekoppeld worden van de totaaloplossing?

  • Kan ik deze vervangen door online boekhoudsoftware?

  • Kan de online boekhoudsoftware vervolgens gekoppeld worden aan de bestaande module voor tijdschrijven, dossierbeheer, etc.?

Sommige leveranciers zullen uit zichzelf niets vertellen over deze ontwikkelingen, omdat hun software niet gekoppeld kan worden met online boekhoudsoftware. Dit komt omdat veel software in de afgelopen jaren niet goed doorontwikkeld is. Daardoor is deze niet te koppelen met online boekhoudsoftware. In dat geval betaalt u jaarlijks licentie- en onderhoudskosten voor verouderde software.

Bekijk in deze video hoe de werkdag van advocaat Tom van der Pas eruitziet na optimalisatie van zijn werkprocessen.

Wilt u meer weten over onze specifieke dienstverlening voor de advocatuur?

Auteur
Dirk Verheul AA
Accountant