7 adviezen om uw advocatenkantoor toekomstbestendig te maken

vrijdag 23 september 2016

De advocatuur is in beweging. Er zijn steeds meer advocaten die het besluit nemen om zich te specialiseren in een bepaalde niche. Dat betekent dat uw klanten vaker shoppen en uw tarieven verder onder druk komen te staan. De kwaliteit van nichekantoren is niet slechter dan grote advocatenkantoren. Integendeel: persoonlijke aandacht en specialisme sluiten meer aan bij de behoefte van uw klant dan logge dienstverlening van een generalistisch groot kantoor. In dit blog leest u zeven adviezen om uw advocatenkantoor toekomstigbestendig te maken.

7 adviezen om uw advocatenkantoor klaar voor de toekomst te maken

  1. Positioneren: De vraag naar specifieke sectorkennis neemt toe: waar ligt uw concurrerend vermogen? Kies voor een duidelijke focus. Profileer uzelf als sectorkantoor en stoot de overige werkzaamheden af. Wordt daarbij meer niche. Denk niet vanuit de onderbuik, maar maak een duidelijke strategie.

  2. Kwaliteitsverbetering: Investeer in personeel en bedrijfsvoering. Digitalisering is noodzakelijk, zowel extern (dienstverlening) als intern (bedrijfsvoering en -processen). Dit biedt kansen voor innovatieve juridische dienstverlening en voor het efficiënter inrichten van werkprocessen.

  3. Communicatie: De meest gebruikte instrumenten waren voorheen sponsoring en relatie-evenementen, maar inmiddels neemt het gebruik van social media als LinkedIn, Facebook en Twitter een belangrijke plaats in. En online aanwezigheid is belangrijk: uw website is het belangrijkste marketingmiddel! Wat nog vrijwel geen enkel kantoor gebruikt, is telefonische verkoop. Laat zien dat u er bent en nog veel belangrijker: voor wie u er bent. Vergeet niet: het midden- en kleinbedrijf is een groeimarkt, maar mkb’ers weten de weg naar de advocaat nog onvoldoende te vinden.

  4. Tarieven: Maak gebruik van nieuwe afrekenmodellen. De druk op de tarieven heeft zijn intrede gedaan mede door goedkopere aanbieders van juridische dienstverlening, zoals verzekeraars en online dienstverlening. Cliënten eisen daarbij lagere tarieven. U zult meer waar voor het geld moeten leveren, bijvoorbeeld door extra diensten te leveren.

  5. Efficiency: Werk slimmer door processen te automatiseren. Er zijn grote besparingen te realiseren door het automatiseren van de dossieradministratie, gebruik te maken van gebruikersvriendelijke on-line boekhoudsystemen en door nieuwe technieken in te zetten (met bijvoorbeeld scan- en herkenfunctionaliteit). Uiteindelijk werken bij het kantoor van de toekomst alleen mensen die waarde toevoegen en niet alleen geld kosten.

  6. Inzicht: Om uw kantoor écht goed te kunnen sturen is continue inzicht in uw financiële positie van levensbelang. Dit inzicht is alleen goed te krijgen als u gebruik maakt van slimme software, gekoppeld aan dashboards* die realtime informatie geven over: omzet, personeelskosten, uren, onderhanden verschotten. Maar dat niet alleen, ook cashflow overzichten zijn belangrijk om te kunnen beslissen of u dit jaar nog moet investeren of juist nog niet! *HYPERLINK NAAR PAGINA DIENST ACCOUNTANCY

  7. Kostenbesparing: Waarom nog langer die dure indirecte medewerkers op uw loonlijst? Of al die indirecte uren die geen omzet genereren, maar wat nog belangrijker is: geen energie geven. Wanneer u gebruik maakt van de juiste software kunt u gegarandeerd besparen op dit soort kosten en uren.

Lees meer over de dienstverlening en ondersteuning van advocatenkantoren op ons domein advocatuur.

Aanspreekpunt
Dirk Verheul AA
Accountant