'Testen en proeven doen we zelf, het hoort er allemaal bij'
Bij binnenkomst is het enthousiasme van de Flakkeese onderneemster Loes Koudstaal het eerste dat opvalt. En tijdens het interview wordt haar enthousiasme alleen maar groter. Samen met haar man Arjen Koudstaal is Loes in 2012 gestart met De IJshoeve. Met veel enthousiasme vertelt zij over de start van hun bedrijf, de hoogtepunten, maar ook over de hobbels die moesten worden genomen.
Biologisch ijs
Loes is opgegroeid op een boerderij. Haar vader verkocht geitenmelk en Loes kwam met het idee om daar een product van te maken. Het oorspronkelijke plan was om ijs te maken van geitenmelk. Geitenijs vonden ze echter toch wat gewaagd, omdat dat een specifieke smaak heeft. In die tijd kwam ze ook in gesprek met Piet den Hertog, hij had een lijntje ijsmachines te koop staan. Het plan werd doorgezet en de machines werden gekocht. Er moest ook een pand worden gevonden om de machines te kunnen plaatsen en met de productie van ijs te starten. Ze vonden een pand in Stellendam en er werden Jersey koeien gekocht. ‘We wilden biologisch ijs maken met de romige melk van Jersey koeien. Die melk zorgt voor een heerlijke smaak aan het ijs, daarmee onderscheiden we ons’, legt Loes uit.
Testen doen we zelf
Vanaf dat moment begon het pionieren. Arjen is productontwikkelaar, hij ontwikkelt dus zelf het ijs en de sauzen. ‘Dat betekent ook dat hij ineens op een zaterdagavond de hele keuken overhoop haalt en allerlei heerlijke sauzen maakt’, vertelt Loes lachend. ‘Voor de sauzen die we ontwikkelen gebruiken we biologische producten en dat proef je! Testen en proeven doen we dus zelf, het hoort er allemaal bij.’ Het proces van ijs maken is niet eenvoudig, maar ruim twee jaar na de start met De IJshoeve staat het ijs in de schappen van supermarktketen Lidl in Nederland en België. De weg ernaartoe was niet altijd even makkelijk. Voordat Lidl het ijs af wilde nemen, moest De IJshoeve eerst aan heel veel kwaliteitseisen voldoen. Loes en Arjen hebben zich hierin verdiept en hun producten voldoen nu aan alle eisen. Vanaf 2013 heeft het bedrijf het kwaliteitslabel: International Food Standard Higher Level. De promotie voor de producten van De IJshoeve doet Loes zelf. Daarvoor maakt ze gebruik van de netwerken die haar vader en schoonvader hebben. Haar vader verkoopt melk en geeft bij zijn gesprekken aan dat zijn dochter en schoonzoon bijzonder ijs produceren. Ook Arjens’ vader heeft een groot netwerk waarin hij het ijs van De IJshoeve kan promoten: hij heeft een bedrijf gehad in de foodbranche. Daardoor ligt het ijs ook in de schappen van de supermarkten AgriMarkt en Spar.
Blije koeien
Binnenkort lanceert De IJshoeve een eigen biologische lijn: Happy Mrs. Jersey. ‘Dit nieuwe concept klopt helemaal. Het ijs komt van de biologische melk van de Jersey koeien. De koeien zijn ‘happy’, want ze lopen heerlijk vrij in de natuur. Verder past de vormgeving goed bij het product.’ Met trots laat Loes de beelden zien van de nieuwe producten. Arjen en Loes zaten in de afgelopen periode ’s avonds geregeld samen achter de computer voor de vormgeving van de nieuwe lijn. Bij de lancering van de Happy Mrs. Jersey wacht er voor Loes veel werk. Ze wil namelijk zelf ook gaan verkopen. Ze vindt het leuk om ergens op af te stappen en presentaties te geven. De eerste afspraken met retailers in Nederland en Duitsland staan al gepland. Naast de zakelijke taken is ze ook moeder van een zoontje van drie jaar en een dochtertje van vijf weken. ‘Ik heb geen zwangerschapsverlof’, zegt ze. ‘Gelukkig voelde ik me tijdens mijn zwangerschap prima, want twee weken voordat ik was uitgerekend was er een kwaliteitsaudit in de fabriek en daarbij moest ik aanwezig zijn.’ Ze werkt veel vanuit huis en krijgt regelmatig telefoontjes van leveranciers en afnemers. ‘Ik moet goed bereikbaar zijn en contact met hen houden, dus soms loop ik even bij de kinderen vandaan om rustig te bellen. De meeste leveranciers weten inmiddels ook wel dat ik kinderen heb waar ze af en toe iets op de achtergrond van kunnen horen.’