Historie

Steef Visser en Ger Visser, oprichters en eigenaren van Visser & Visser Accountants-Belastingadviseurs maken het grapje zelf: “We zijn een soort Jansen en Janssen.” Ze zijn niet verwant en uiterlijk totaal verschillend. Anders dan Jansen en Janssen hebben ze geen last van versprekingen of onhandig gedrag. Wel herhalen ze soms elkaars woorden. Humor is er ook: “Dat we nou na vijfentwintig jaar eindelijk frites eten uit hetzelfde bakje!” Het tekent de ontspannen sfeer van het gesprek waarin Steef en Ger vertellen over hun ondernemerschap, de groei van Visser & Visser en de stip op de horizon.

Ger Visser en Steef Visser

Samen starten
Het begint allemaal in 1988, Steef en Ger zijn op dat moment collega’s bij Brands en Wolf, een klein ondernemend accountantskantoor. Dit kantoor wordt overgenomen door Ernst & Young en beiden hebben het gevoel: “Dit ga ik niet doen!” Na de personeelsbijeenkomst lopen ze samen de zaal uit en zeggen wat er in hen opkomt: “Dan kunnen we net zo goed voor onszelf beginnen!” Ze willen hun ondernemerschap niet kwijtraken. “In een groot kantoor ben je snel naamloos, een klein radertje in een groot geheel, dat past ons niet.”

Ger belt naar huis om te vertellen over de overname en zijn vrouw zegt: “Je klinkt alsof je ontslagen bent!” Het idee om een eigen onderneming te starten blijft aantrekkelijk. Ger en Steef praten er verder over en doen de eerste verkenningen. Ze denken na over het aantal klanten dat ze nodig hebben. Steef vertelt spontaan aan een bevriende schilder dat hij voor zichzelf wil beginnen. Deze vertelt het op zijn beurt aan een boekhouder in Vlaardingen voor wie hij bezig is met een klus. Het toeval wil dat de boekhouder net zijn kantoor wil verkopen.

Deze boekhouder uit Vlaardingen wil in eerste instantie alleen aan Steef Visser verkopen omdat hij van Flakkee komt. “Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik heb afgesproken dat ik samen met een collega ga starten en die komt uit Rotterdam,” is de eerste reactie van Steef. Hij houdt voet bij stuk, omdat de afspraak met Ger nu eenmaal eerder is gemaakt. Uiteindelijk geeft de boekhouder toe en in december 1988 wordt het contract getekend.

Ger: “Na het tekenen van het contract pakken we het voortvarend aan en we starten in de avonduren als Visser. Nog zonder de dubbele naam, want Steef kan dan nog niet tekenen, dus het moet nog even geheim blijven. Maar al gauw is er geen houden meer aan. Het duurt maar een paar weken, dan kruipen we bij elkaar. Ons eerste kantoor is in Rotterdam, een heel klein kantoorpandje in de Boergoensestraat. Het is er zo vochtig dat de kikkers uit de grote verwilderde achtertuin af en toe binnen rondspringen.

De idealen
Steef en Ger kunnen in goed overleg een aantal klanten van Brands en Wolf meenemen. Ger: “Het is fijn om je oude werk door de voordeur te kunnen verlaten en comfortabel om te weten dat je een gunfactor hebt.”
Na een half jaar Rotterdam volgt een verhuizing naar een kantoor vlak bij de veiling in Barendrecht. Naarmate het aantal klanten groeit, kunnen er mensen worden aangenomen, eerst een secretaresse en daarna een eerste medewerker.

“Wij gingen naar onze eerste klanten met een koffer vol illusies en we hadden onze mond bij ons.
Eigenlijk zijn alle klanten via mond-tot-mondreclame bij ons gekomen, van marketing hadden we totaal geen kaas gegeten.”

Logo Visser & Visser oudHet ideaal waarmee Visser & Visser starten is vrijheid en ondernemerschap. Steef en Ger houden van pionieren en hebben graag zelf de regie in handen. Ze houden van de menselijke maat van een middelgroot kantoor en het type klanten dat daarbij past. Ger: “We zijn nooit gehinderd door angst of twijfels. In de beginfase doen we er allebei iets naast om in ons eerste levensonderhoud te voorzien. Ik heb bijvoorbeeld jaarrekeningen getypt op zo’n bolletjes IBM en Steef heeft zijn reiskostenvergoeding van een verre klant ingebracht. Zo redden we het net in het begin. We hebben gewoon onze spaarbankboekjes leeggehaald en op één grote hoop gegooid. Dat is echt waar, het is geen verhaal.” Steef: “Wij hebben nooit iets op papier gezet, we hebben zelfs afgesproken zo nodig voor elkaars gezinnen te zorgen. Zo hebben we dat gedaan. Vanaf het begin is er een onbeperkt vertrouwen in elkaar, alles wat de ander doet is per definitie goed. We weten vanaf dag één wat we aan elkaar hebben en vragen ons bijvoorbeeld nooit af of de ander wel voldoende uren maakt. De uitdaging in de huidige fase van het bedrijf is om voortdurend onze jonge collega’s ook dat gevoel voor ondernemen mee te geven, in plaats van die verrekte veiligheid van regels. Wij stralen dat uit en het is een uitdaging om dat over te brengen op onze medewerkers.”

“Wij hadden lef, lekkere jongensachtige branie. We deden ook nooit lang over beslissingen.
Toen we 10 jaar bestonden kregen we een broek en in beide pijpen pasten we samen!”

Talentmanagement
Het gesprek komt op de kwaliteiten en karaktereigenschappen en beide mannen constateren dat ze als persoon zeer verschillend zijn. De kortste typering is dat Ger als eerste zijn mond open doet en Steef de puntjes op de i zet. Volgens Ger is Steef extravert, hij kan mensen enorm uitdagen en op scherp zetten. Op zijn beurt zegt Steef dat Ger een mensenmens is. “Het liefst zou hij om iedereen een arm leggen om ervoor te zorgen dat het goed gaat. Naarmate je groter wordt is dat moeilijker, je kunt niet op deze manier voor 80 mensen zorgen. Een dergelijke kracht kan ook een valkuil worden. Als we bijvoorbeeld niet verder kunnen met een klant, moet Ger er toch nog vaak even langs gaan.”

Ze constateren dat het mooi is dat ze een mix van eigenschappen hebben en ze zijn er van overtuigd dat je het dan langer volhoudt. “We hebben onbedoeld aan talentmanagement gedaan, ieder heeft opgepakt wat hem het beste past. Het is wijsheid achteraf, maar je medewerkers gaan dan in hetzelfde kielzog meelopen.”
Dat talentmanagement hebben Steef en Ger ook toegepast bij het aannemen van personeel. “Wij sturen er op, je verzamelt mensen om je heen die er tegen kunnen dat het voortdurend verandert, dat ze zelf een bijdrage kunnen leveren aan de vernieuwing van het bedrijf. Wij vinden het geen bedreiging als jonge mensen in een bepaald vakgebied heel goed zijn, dan stimuleren we ze juist om daar initiatief in te nemen.”

Ger Visser en Steef Visser

 

Stip op de horizon
Steef en Ger stellen vast dat ze de afgelopen 25 jaar vooral een ontdekkingsreis hebben gemaakt. “We hebben een stip op de horizon en daarbinnen is alles mogelijk. De weg waarlangs mag bochtig zijn, we zoeken naar kansen en we zijn niet zo van het vastpinnen, of van de deadlines. Hebben we over een paar jaar nieuwe disciplines? Zeker! Welke dan? Dat weten we echt niet. We houden ervan om nieuwe dingen te ontwikkelen en ook kennis over te dragen.”

Ger: “We kunnen nu op deze leeftijd naar onszelf kijken en worden ook niet meer zenuwachtig op het moment dat iemand wat van ons vindt. We zijn op ons gezicht gegaan en weer opgestaan. Voorop staat dat we ondernemer zijn, we hebben fouten gemaakt en daarvan geleerd.” Steef vult aan: “Daardoor zit ik bij een klant veel meer als ondernemer dan als accountant. Zo kan ik ondernemers soms ook behoeden voor fouten. Klanten weten dat we uit eigen ervaring praten en nemen ons advies serieus.”

“Je moet waken voor teveel managers, die snappen het niet als je de structuur loslaat. Als wij ergens absoluut niet tegen kunnen, is het teveel structuur. Dat hebben we echt gemeen.”

Steef: “We willen de komende 25 jaar in elk geval vernieuwend blijven. We hebben bijvoorbeeld een plek in de top 30 van beste accountants. Voordeel daarvan is dat we nu binnenkomen bij klanten die ons voorheen helemaal niet kenden. We doen ineens mee. Zo mogen we nu bijvoorbeeld deelnemen aan een ronde tafel conferentie van de ABN Amro. Daarna worden we dan weer maandenlang bestookt met allerlei ideeën. En die gaan we dan niet allemaal uitvoeren, maar één of twee toch zeker wel.”

De ambities voor de toekomst zijn helder: “De klant komt van rechts en talentmanagement, als je die twee kan combineren, ja dan…. Wij zijn geen van allen inkomens gedreven, wij gaan echt voor de klant. Als je werkt vanuit eigenbelang dan kom je niet ver. We vragen ons altijd af wat goed is voor kantoor. Dan komt de rest vanzelf, daar geloven we heilig in. Het gaat om passie, dan komt het goed.”

  • Dit interview is gepubliceerd in een jubileumkrant vanwege het 25-jarig bestaan in 2014.