Wie ben ik nu eigenlijk?

Na een training gedrags- en communicatiestijlen was dit de enige vraag die overbleef. Wie ben ik nu eigenlijk? Gedurende de cursus is het een en ander uitgelegd over het DISC-model waarin manieren van communiceren en persoonlijkheden geformuleerd worden. Om effectief met iemand te kunnen communiceren is het van belang om de persoon ‘echt’ te kennen. Dit kennen houdt in dat je onderscheid kunt maken in vier verschillende soorten persoonlijkheden. Heb je nu te maken met een dominant, invloedrijk, stabiel of consciëntieus persoon?
_________________________________________________________________________________________
'Om effectief met iemand te kunnen communiceren is het van belang om de persoon 'echt' te kennen.'
__________________________________________________________________________________________
In zowel de omgang met onze klanten als met mijn collega’s is het goed om te snappen met welk type mensen je communiceert. Je voelt bij sommige personen meer een klik dan bij anderen, echter dienen wij vanuit onze professionaliteit met alle typen persoonlijkheden te kunnen samenwerken. Daarnaast werk je binnen de audit altijd
in teamverband en is het dus goed om het team te laten bestaan uit de verschillende DISC-typen. Hoe diverser de teamsamenstelling, des te sterker het team en de output: de kwaliteit van de audit! Omdat ik het interessant vind mijzelf hierin te verdiepen, heb ik mij ingeschreven voor deze cursus. Hieronder zal ik kort beschrijven welke kennis ik heb opgedaan gedurende de cursus.
------------------------------------------------------------------
‘Ha Jaap, we gaan over 1 jaar een nieuwe productielijn starten en daarvoor moeten veel verschillende dingen gebeuren. Kan jij dit allemaal even regelen? Dat moet over 2 maanden afgerond zijn en laat mij elke week even weten wat de status is van de werkzaamheden. Bedankt hè!’
Dominant persoon
------------------------------------------------------------------
'Ik heb een vraag gekregen van een klant, maar het ligt buiten mijn vakgebied, dus dat kan ik echt niet hoor! En hoe moet ik dat doen dan?’ Gelukkig zegt een collega: ‘Zullen we er eerst samen naar kijken? Dan leg ik je rustig uit hoe je dat stap voor stap kan doen’. Ik: ‘Heel erg bedankt voor je hulp en dat je met mij stap voor stap het werk hebt uitgestippeld! Nu zie ik voor mij hoe ik te werk moet gaan!’
Stabiel persoon
------------------------------------------------------------------
‘Gisteren ben ik toch tegen iets moois aangelopen! Een klant had zelf een koppeling gebouwd tussen twee administratieve systemen en het werkte echt perfect. Dat kunnen we in onze organisatie ook heel goed gebruiken! De mensen van Growteq en de ICT/helpdesk kunnen dat wel realiseren. Dat zou echt geweldig zijn én ik geef het een goede kans van slagen! De volgende dag: ‘Ja, eigenlijk is het beter wanneer de administratieve systemen zoveel mogelijk gescheiden blijven. Zo kan je altijd nog terugvallen op een ander systeem. Die koppeling, dat gaan we niet doen!'
Invloedrijk persoon
------------------------------------------------------------------
'Ja, wel leuk al die nieuwe ideeën, maar heb je er al aan gedacht dat we dan ook nieuw personeel moeten aantrekken? En waarom wil je het op deze manier uitwerken? Is het niet veel slimmer om het via een bestaande afdeling te doen? Want als we zo’n idee uitwerken, moet het natuurlijk wel perfect geregeld zijn!’
Consciëntieus persoon
------------------------------------------------------------------
Wat ik met name heb geleerd tijdens de cursus, is dat iedereen zijn persoonlijke stijl heeft van communiceren. Dit komt in grote lijnen overeen met één van de DISC-stijlen, echter is het niet zo dat je volledig in dit ‘hokje’ thuis hoort. Je kunt namelijk raakvlakken hebben met een andere stijl alhoewel in de meeste gevallen vaak sprake is van één overheersende stijl.
Deze kennis zie ik als ‘gereedschap’ voor mijn toolbox gedurende mijn werk. Door bewust te zijn van de stijl van (samen)werken en wijze van communicatie van de ander, wil ik proberen om tegemoet te komen aan de behoeften van deze persoon. Op deze wijze kan ik die persoon de benodigde aandacht geven en ontstaat een flexibele en efficiënte samenwerking!
Marit Sterk, Junior Assistent-Accountant Visser & Visser Audit B.V.