In 2015 vond de grote hervorming in de zorg plaats. Het zorggeld werd vanuit de centrale overheid naar het gemeentelijke niveau overgeheveld. Dit betekende voor Stichting Inzet Voor Zorg een enorme groei in het aantal cliënten. Hoe zorg je dat je organisatie in zo’n situatie in control blijft? In gesprek met Martijntje van Diesen, oprichtster en bestuurster van Stichting Inzet Voor Zorg, en Hans Everse, Accountant bij Visser & Visser.



Keuzevrijheid

In 2012 werd Stichting Inzet Voor Zorg in het leven geroepen, een netwerksamenwerking die keuzevrijheid van de zorg faciliteert door deel te nemen aan gesprekstafels bij gemeenten, contracten aan te gaan en plaats en ruimte te vragen voor kleinschalige zorgaanbieders. “Met de transitie in de zorg zagen we een heel groot speerpunt voor zorgcontinuïteit ontstaan”, vertelt Martijntje. “80 procent van de cliënten zit over het algemeen bij wat grotere zorgaanbieders. Dat is prima, maar betekent wel dat de keuzevrijheid geweld aangedaan wordt. De stichting is ervoor bedoeld om te zorgen dat de keuzevrijheid in de transitiejaren bestaansrecht zou houden. Zonder dat we administratieve kosten zouden verzwaren, zowel aan de kant van de zorgaanbieders als aan de kant van de gemeenten. Als cliënt en burger ben je daar beter bij geholpen.”



Groeiende organisatie

De transitie in de zorg resulteert voor de stichting in een enorme groei. Martijntje: “Dit orgaan hoeft er niet te zijn als we met zijn allen de transitie op een goede manier inrichten. Wij werken ernaartoe dat wij geen bestaansrecht meer hebben, maar het omgekeerde gebeurt. We zien een enorme groei. In 2015 hadden we 35 cliënten bij onderaannemers zitten, nu zijn dat er 1500.” Dat betekent voor de stichting dus nog steeds werk aan de winkel. “De contracten zijn nog niet goed geregeld, de gemeenten en de zorgaanbieders zijn nog niet zover en de samenwerking tussen zorgaanbieders moet verder ontwikkeld worden. Dat zijn speerpunten waar wij heel hard aan werken.”


Uitdaging

De groei van de organisatie bracht ook een uitdaging met zich mee. “Omdat wij een groei doormaakten en ons bedrijf steeds ingewikkelder werd, hadden we behoefte aan een accountantskantoor dat ook wat ingewikkelder zaken aan kon. Een partij die daadwerkelijk meedenkt over de inhoud en kijkt naar de toekomst. Ik ben heel goed in zorg en dienstverlening, maar het stukje accountancy en boekhouding heeft niet mijn fascinatie. We zochten ook een partij die innovatief was en mee wilde denken met de nieuwe ingewikkelde structuur van onze organisatie”, aldus Martijntje. Ook voor Visser & Visser was de samenwerking met de stichting een interessante uitdaging. Hans: “Toen ik via één van onze medewerkers werd gewezen op de verandering die de stichting doormaakte dacht ik: dat is ons op het lijf geschreven. Het is voor ons als Visser & Visser ook een uitdaging als je een snelgroeiende organisatie tegenkomt die een transitie door wil maken. De transitie in de zorg gaat heel snel en dan moet je ook meekunnen als organisatie. Niet alleen financieel, maar ook qua inzet en controlemechanismes.”



In control

Visser & Visser is vanuit verschillende specialismes betrokken bij de stichting, vertelt Hans. “Ik ben betrokken als accountant en fiscalist en houd het totaalbeeld in de gaten. Vanuit Branchegroep Zorg van Visser & Visser is Jan Hoek aangesloten als specialist in de zorg. Hij weet bijvoorbeeld precies hoe de Governancecode Zorg in elkaar zit en kan daarop adviseren. Daarnaast zijn we vanuit onze consultancytak betrokken bij de organisatieprocessen. Die combinatie is heel sterk. Zo’n transitie doormaken is één, maar is je organisatie er ook klaar voor? De organisatie groeit en dat betekent dat er dingen veranderen: hoe komt data binnen, hoe komen contracten tot stand, doet iedereen nog wat hij leuk vindt, etc. Dat moet allemaal in balans zijn.”

Martijntje vult aan: “We hebben regelmatig overleg om het doel scherp te houden. Waar willen we nu ook alweer naartoe en zijn we nog op de goede weg? Dat toets ik dan bij Hans. De interne controle moet goed blijven op het moment dat je bedrijf heel hard groeit. Elk element van de organisatie hebben we aangepakt.” Voor de stichting is het belangrijk zo efficiënt mogelijk met geld om te gaan. “Wij zijn een faciliterende organisatie en moeten ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk geld naar de zorg toegaat. Dus wij moeten zo slim en innovatief mogelijk werken. Visser & Visser denkt daarin als innovatieve partij mee en helpt ons verder.”

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur