Onlangs had ik een gesprek met één van onze klanten, over het motiveren van medewerkers. Een onderwerp, waarbij de containerbegrippen je al snel om je oren vliegen. Duurzame inzetbaarheid, employability, talentmanagement, et cetera. Ondanks dat deze thema’s belangrijk zijn, vraagt het binnen een kleinere organisatie vaak om praktische handvatten waar werkgever en werknemer direct mee aan de slag kunnen.

 

Geschikt of ongeschikt?

De klant was op zoek naar de manier waarop hij zijn werknemers kon motiveren om:

  • verantwoordelijkheid te nemen;
  • efficiënt te werken;
  • te werken volgens een planning.

 

Op dit moment ontbrak het hieraan, en zelfs zodanig dat hij zich af vroeg of zijn medewerkers nog wel geschikt waren voor hun functie. Het is een veel gestelde vraag door ondernemers: passen mijn werknemers nog wel bij de organisatie en kunnen ze de, soms toegenomen, werkzaamheden en bedrijfsontwikkelingen aan?

 

Zoeken naar de oorzaak

Bij het uitvoeren van werkzaamheden staat kwaliteit voorop. Echter, bij elke functie zijn verantwoordelijkheid nemen, efficiënt en planmatig werken wezenlijke onderdelen. Indien één van deze drie elementen ontbreekt kan dat leiden tot stress van de werknemer en frustratie bij zijn collega’s en/of leidinggevende. Het is daarom allereerst goed om af te vragen waar de oorzaak ligt. Doen werknemers dit, omdat ze dat altijd al zo doen? Is het gemakzucht? Ligt het aan kennis, ervaring of aansturing? Het gaat in ieder geval samen met gedrag, gewoonte en karakter van de werknemer, maar ook van de organisatie.

 

Omdenken

Om even terug te komen op de vraag die de klant stelde. Is het eigenlijk niet een kwestie van omdenken? Misschien moeten we de vraag andersom stellen. Waarom zijn mijn werknemers geschikt voor deze functie en passen ze binnen mijn organisatie?

Elke werknemer beschikt over bepaalde kennis, ervaring, competenties en/of talenten, passend bij de functie. Daarom zijn ze immers ooit op deze functie geplaatst. Daarnaast zal ook duidelijk worden dat waar de ene werknemer makkelijk uit zichzelf verantwoordelijkheid neemt, efficiënt werkt en een overzichtelijke planning heeft, de andere werknemer meer ondersteuning nodig heeft.

 

Praktische handvatten

Hoe kunnen we dan de werknemers die het nodig hebben een zetje in de juiste richting geven? Gedrag en gewoonte vragen veel aandacht en zijn daarnaast ook niet gemakkelijk om te veranderen. Een aantal praktische handvatten om hiermee aan de slag te gaan:

  • Ga het gesprek aan: weet wat er speelt en waar de werknemer tegenaan loopt. Geef daarbij ook duidelijk aan wat je verwachtingen zijn. Samen naar een oplossing zoeken zorgt voor draagvlak.
  • Structuur in overleg: zorg voor een duidelijke structuur in het werkoverleg. Geef bij de werknemers aan welke elementen worden besproken en welke input je verwacht. Spreek medewerkers er ook op aan, indien de gevraagde input niet wordt geleverd. Geef ze eventueel ook een eigen rol en verantwoordelijkheid in dit overleg.
  • Aansturing: Geef vertrouwen en ruimte aan de werknemers, maar zorg wel voor duidelijke kaders.
  • Fouten maken mag: Benadruk dat fouten maken mag en dat iedereen deel is van het team waarmee het moet gebeuren.

 

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'

Naast de genoemde praktische handvatten is het goed om het positieve te benadrukken van je werknemers en hen op een positieve manier te motiveren, zodat zij uiteindelijk net zo positief reageren als jeugdheldin Pippi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!’

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur