Op 13 oktober 2020 kondigde Mark Rutte nieuwe maatregelen aan in de hoop de opmars van het COVID-19 virus in de tweede golf in te dammen: vanaf 14 oktober 2020 een gedeeltelijke lockdown en een routekaart voor de komende periode. De nieuwe maatregelen hebben uiteraard impact op de hele economie en vrijwel iedere ondernemer. Deze blog gaat in op de vraag: wat moet ik hiermee als ondernemer?

De overheid wijst op het gebruik maken van de steunpakketten waarvan de belangrijkste NOW en TVL zijn. Op 14 oktober werd bekend dat de banken niet opnieuw uitstel geven van rentebetalingen en aflossingen. Uiteraard hopen we allereerst dat de maatregelen het gewenst effect hebben waardoor de economie weer op gang kan komen. Zolang dat niet aan de orde is, staat u als ondernemer middenin de praktijk van een gedeeltelijke lockdown met alle onzekerheden van dien.


Aandacht voor thuiswerkers

De thuiswerkers hebben extra aandacht nodig. Op persoonlijk vlak in het sociaal contact, maar ook de werkplek moet op orde zijn. Een goede werkplek bevordert de gezondheid van de medewerker, de werkkostenregeling biedt in 2020 extra ruimte voor de inrichting daarvan.

Zoek frequent contact met elkaar. Plan bijvoorbeeld werkbesprekingen op vaste momenten en zorg voor ‘koffieautomaatgesprekken’, ook al gaat dat nu online. Wees als werkgever duidelijk in wat van de medewerkers wordt verwacht bij werken op afstand. 


Financiële aandachtspunten

Juist nu is het als ondernemer van belang om actuele financiële rapportages en stuurinformatie tot je beschikking te hebben, zodat je altijd weet hoe je onderneming ervoor staat. Ik noem de volgende aandachtspunten:

  • Stuur op cash
  • Denk na over voorraadverlaging/voorraadbeheer
  • Houd debiteurenbeheer in de gaten
  • Denk aan kostenverlaging
  • Zorg dat de (liquiditeiten)begroting op orde is
  • Maak scenarioplanningen


Strategie

Neem besluiten en durf als het moet het roer om te gooien. Een sprekend voorbeeld is de pub die de bar heeft laten staan als toonbank en stoelen en tafels heeft vervangen door stellingen en bloembakken. Van pub naar bloemenwinkel, dat vind ik knap!

Sommige branches hebben extra werk door de crisis. Wees creatief en zoek waar mogelijk aansluiting bij goedlopende producten of diensten om deze crisis door te komen. Houd intussen intensief contact met bestaande klanten, ook als deze het moeilijk hebben. Goede relaties behouden is noodzakelijk voor nu en voor later.

Het zou zomaar kunnen dat uw bedrijf ondanks de crisis goed loopt. Blijf scherp aan de wind zeilen en bouw buffers op. De omgeving blijft veranderen; speel daarop in door voortdurend te experimenteren met innovatie binnen het bedrijf.

 

Never waste a good crisis

Met dat ik dit artikel schrijf besef ik dat voor elke ondernemer de maatregelen anders kunnen uitpakken en ieder voor zich verschillende onderdelen uit dit artikel ter harte neemt. Een mooie ondersteuning bij dit artikel is het inspirerende boekje ‘Never waste a good crisis’. Laat me weten als u een exemplaar wilt ontvangen of vraag het aan via www.visser-visser.nl/neverwasteagoodcrisis

 

Het begint met contact

Laat uw gegevens achter en wij reageren binnen 2 werkdagen

{{ errors.first("firstname") }}
{{ errors.first("lastname") }}
{{ errors.first("residence") }}
{{ errors.first("email") }}
{{ errors.first("interest") }}
{{ errors.first("privacy") }}
  • Icon Copy 3 Professioneel advies
  • Icon Copy 3 Actueel inzicht in uw onderneming
  • Icon Copy 3 Een persoonlijke adviseur