Blog

Complexe autobelastingen: raak de weg niet kwijt!

mr.drs. Jan Kieviet

Geplaatst op 29 november 2018
Door: mr.drs. Jan Kieviet

Over het jaar 2019 verwacht de Nederlandse overheid zo’n 6,5 miljard euro binnen te krijgen aan alleen al BPM en motorrijtuigenbelasting. Daar komt de btw op de aanschaf van nieuwe auto’s, de opbrengst van accijns en btw op de brandstof en zeker ook de belastingheffing over de bijtelling voor privégebruik nog bij. Dit brengt mij tot de constatering dat onze heilige koe een ware melkkoe is voor ’s Rijks schatkist. 

 

De weg kwijt

Niet alleen met de omvang van deze belastingopbrengst heb ik moeite. Ik stoor me vooral aan het feit dat de autoregeling onnodig complex is. Bovendien bevat de regeling te veel onrechtvaardige elementen. Ik pleit daarom voor vereenvoudiging. Een voorbeeld ter illustratie.

Iemand krijgt een volledig elektrische auto ter beschikking gesteld met een eerste registratie in december 2013. De eerste 60-maandsperiode eindigt per 31 december 2018. Hoe hoog is de bijtelling per 1 januari 2019? Uitgangspunt hiervoor is de bijtelling op 31 december 2018. Deze bedraagt 7% van de cataloguswaarde (25% verminderd met een korting van 18%) en de Tesla-tax is nog niet van toepassing. Per 1 januari 2019 geldt dus een bijtelling van 7% van de cataloguswaarde van de elektrische auto. Zou de auto in januari 2014 voor het eerst ter beschikking zijn gesteld, dan zou de bijtelling per 1 januari 2019 tot € 50.000 van de cataloguswaarde 7% hebben bedragen en 25% over het meerdere.

Begrijpt u het nog? Zo ja, dan wil ik u feliciteren. U behoort dan zeker tot de uitzonderingen. Eén ding is duidelijk: de praktijk heeft behoefte aan eenvoudige en eenduidige regelgeving. Anders raken we te snel de weg kwijt.

 

Onrechtvaardig

De autobelastingen worden gebruikt als middel om duurzame alternatieven te stimuleren. Het rijden in milieuvriendelijke auto’s wordt gestimuleerd door een lager bijtellingspercentage. Gezien de hogere aanschafkosten van auto’s op elektriciteit of waterstof een begrijpelijke keuze.

Maar wat denkt u van deze vergelijking. Voor een plug-in hybride uit 2013 heeft u in 2019 (na afloop van de 60-maandsperiode na aanschaf) een bijtelling van 25% van de (relatief hoge) cataloguswaarde. Koopt u in 2019 een nieuwe diesel met energielabel G, dan telt u slechts 22% bij. Is deze diesel dan minder vervuilend dan die plug-in hybride uit 2013? Kunt u het uitleggen? In plaats van een rechte snelweg lijkt dit verdacht veel op een politieke wegversmalling.

 

Oproep

Ik pleit voor eenvoud in de regeling. Daarom daag ik onze staatssecretaris Menno Snel uit om met een echt vereenvoudigingsplan te komen. Natuurlijk valt er dan voor een fiscalist minder te adviseren. Dan moet ik me beraden op mijn toekomst. Misschien kan ik me laten omscholen tot verkoper van auto’s. Elektrische auto’s uiteraard. Of auto’s op waterstof.

En zolang die eenvoudige regeling er nog niet is? Dan helpen wij u graag op weg!

 

 

 

ca. {distance}
Wij kunnen binnen ca. {duration}
bij u zijn vanuit {select}

{add}
{zip} {cty}
Telefoon: {phn}
Email: {eml}

Voor vragen en/of een afspraak maken kunt u contact opnemen met {select}

{add}
{zip} {cty}
Telefoon: {phn}
Email: {eml}

Bezig met bepalen van de locatie