Blog

Vijf misverstanden over het waarderen van werknemers

Joost de  Waard

Geplaatst op 8 juni 2018
Door: Joost de Waard

Wie wil niet dat zijn werknemers presteren en de beste kwaliteit leveren voor de klanten. Wist u dat een van de belangrijkste managementinstrumenten om dat te bereiken erkenning en waardering zijn? En dat dat “toevallig” ook één van de meest fundamentele menselijke behoeften zijn? Het gebrek aan erkenning en waardering is zelfs een van de belangrijkste redenen waarom werknemers ontslag nemen. Toch zijn hierover regelmatig misverstanden  bij managers en leidinggevenden. In deze blog zetten wij daarom 5 misverstanden op een rijtje.

Misverstand 1: Salaris draagt bij aan motivatie

Een veelvoorkomend misverstand is dat waardering te maken heeft met salaris, beloning of bonussen. Echter, een extra geldelijke beloning zou zelfs maar drie maanden effect hebben op het functioneren van werknemers. Na de boost die werknemers er even van krijgen, volgt een gevoel van leegte. Ze missen de aandacht en de erkenning.

Mensen voelen zich wel gewaardeerd wanneer hun inbreng serieus wordt genomen, suggesties opgepakt worden en complimenten worden gegeven. Werknemers willen gezien, gehoord én begrepen worden. Het herkennen, erkennen en waarderen van individuele kwaliteiten en talenten is dus veel belangrijker dan een riant salaris. Wel moet het salaris marktconform zijn, anders werkt dat juist averechts en demotiverend.

Misverstand 2: Waarderen van werknemers is een verspilling van tijd en geld

Soms wordt gedacht dat het erkennen en waarderen van werknemers een tijd- en/of geldverspilling is. Dit is niet waar! Waardering door de directe leidinggevende is namelijk de belangrijkste aanjager voor prestaties van werknemers. Zo blijkt dat werknemers die regelmatig erkenning en waardering ontvangen van hun manager, hun productiviteit verhogen, meer betrokken zijn bij hun collega’s, meer geneigd zijn bij hun organisatie te blijven én hogere loyaliteits- en tevredenheidscores van klanten ontvangen.

Het zeggen van ‘bedankt voor je inspanning’ kost geen geld, maar vergroot de bevlogenheid van werknemers. Geen slecht rendement dus van enkele seconden van uw tijd.

Misverstand 3: Sommige werknemers hebben geen waardering nodig

Sommige leidinggevenden denken dat bepaalde werknemers weinig of geen waardering nodig hebben. Zij zouden enthousiast en gemotiveerd doorgaan met werken met of zonder erkenning voor hun talenten. Maar dat is een vergissing, want juist deze werknemers kunnen zich na verloop van tijd ondergewaardeerd gaan voelen. Kortom: iedereen heeft erkenning en waardering nodig, ook de meest enthousiaste werknemers.

Misverstand 4: Waardering geven moet dus, ook als ik het niet oprecht meen

Hoe en met welke intentie u waardering geeft, is belangrijk. Het is cruciaal om uw waardering oprecht te laten zijn. Wanneer uw interesse en waardering niet oprecht zijn, prikken mensen daar snel doorheen en zal deze waardering geen effect hebben, maar juist het tegenovergestelde bewerkstelligen. Zoek daarom naar het positieve en herken het goede in mensen. Zorg dat het niet gemaakt is, want dat is ongeloofwaardig. 

Misverstand 5: Iedereen wil op dezelfde manier worden gewaardeerd

Ieder individu is uniek en elke werknemer heeft andere drijfveren. Waardering moet worden afgestemd op de persoon. Een van de sleutels is het kennen van mensen; zorg dat u weet welke sterktes uw werknemers hebben en waar ze warm voor lopen.

Door te sturen op kwaliteiten en drijfveren gaat de werknemer beter presteren. Dit begint bij het leren kennen van uw werknemers, investeer tijd in hen om te ontdekken waar ze gepassioneerd over zijn of hoe de sterktes van uw werknemers het beste tot zijn recht komen.

Wist u dat de persoonlijke groei van uw medewerkers samenhangt met de organisatorische groei van uw bedrijf? Lees erover in het blog van mijn collega Arie.

ca. {distance}
Wij kunnen binnen ca. {duration}
bij u zijn vanuit {select}

{add}
{zip} {cty}
Telefoon: {phn}
Email: {eml}

Voor vragen en/of een afspraak maken kunt u contact opnemen met {select}

{add}
{zip} {cty}
Telefoon: {phn}
Email: {eml}

Bezig met bepalen van de locatie