Blog

Debiteurenbeheer. Hoe gaat u ermee om?

Geplaatst op 9 maart 2015
Een kop in het NRC: "Bijna negen op de tien kleine ondernemingen krijgt te laat betaald". Dit was aanleiding voor mij om het in dit blog over debiteurenbeheer te hebben.

Feiten over debiteuren

Wat feiten (uit onderzoek van OpenCompanies):
  • 86% van de zzp'ers en kleine ondernemingen (maximaal tien werknemers) krijgt rekeningen te laat betaald
  • Gemiddeld staat er per ondernemer 35.000 euro aan onbetaalde facturen open
  • De 1,2 miljoen kleine ondernemingen in Nederland hebben gezamenlijk tenminste 720 miljoen euro aan rekeningen openstaan die de betaaltermijn hebben overschreden

Nederlanders en schulden

Volgens Van Dale betekent het woord 'debiteur': schuldenaar. Wij Nederlanders zijn dus meesters in het maken van schulden. Het is natuurlijk heel makkelijk om facturen van afnemers terzijde te laten liggen. Het is een goedkope financiering, de meeste leveranciers rekenen geen rente. Of u denkt: mijn leverancier gaat de vordering toch niet uit handen geven, want hij is afhankelijk van mij of we hebben al een jarenlange relatie. Zo zijn er nog wel meer redenen te noemen. Feit is dat wij als Nederlanders behoorlijk makkelijk zijn geworden in het te laat betalen van facturen.

Zonder debiteuren...

Stel dat we met z'n allen al onze facturen wel op tijd zouden betalen, dan zou het er heel anders uit zien:
  • Geen aanmaningen meer te versturen
  • Besparing telefoonkosten, personeelskosten, briefpapier, etc.
  • Eerder over uw geld beschikken, minder rentelasten
  • Minder financiering nodig, een betere relatie met uw bank
  • Maar ook: minder chagrijnige mensen, mensen lopen sneller voor u, betalingskortingen realiseren bij betalen binnen x dagen,

Tips voor debiteurenbeheer

Het is een illusie om te veronderstellen dat wij het fenomeen 'die factuur betaal ik nog wel eens' uit de wereld kunnen helpen. Maar we kunnen wel de start maken. Hoe? Hierbij wat tips voor debiteurenbeheer, waarvan sommigen open deuren zijn:
  • Bel uw klanten op in plaats van betalingsherinneringen en aanmaningen per post te sturen en bevestig mondelinge afspraken met de klant per mail of per brief
  • Beloon klanten die een verbeterd betalingsgedrag realiseren: een bloemetje of taart doen wonderen
  • Voorafgaand aan de opdracht goede betalingsafspraken maken?
  • Bij grotere opdrachten een bedrag laten aanbetalen of deeltermijnen factureren?
  • Factureer zodra de opdracht is afgerond
  • Betaal zelf op tijd
  • Houd uw administratie bij
  • Check uw aanmaningenprocedure, bent u wellicht te soepel?
Vooral bij de laatste 2 tips kunnen wij u natuurlijk van dienst zijn. Maar ook bij het eerste punt! Het is al regelmatig voorgekomen dat wij oude(re) debiteurenportefeuilles van klanten onderhanden hebben genomen. Wij bellen met uw klanten en proberen zoveel mogelijk geld voor u binnen te halen.

ca. {distance}
Wij kunnen binnen ca. {duration}
bij u zijn vanuit {select}

{add}
{zip} {cty}
Telefoon: {phn}
Email: {eml}

Voor vragen en/of een afspraak maken kunt u contact opnemen met {select}

{add}
{zip} {cty}
Telefoon: {phn}
Email: {eml}

Bezig met bepalen van de locatie