Blog

Het leven van een accountant in 2025: veranderingen in accountancy

Geplaatst op 14 december 2015
Door: Steef Visser RA



Ik stap ’s morgens vroeg in de auto. Mijn CarSystem geeft twee meldingen: het advies om 19 minuten te wachten met vertrek en de melding van een significante afwijking in een omzetstatistiek bij een cliënt. Erg gemakkelijk, die instellingen. Koffie kan ik in de auto drinken, maar ook nog even thuis. Wel zo gezellig. Op de klantapp zie ik dat een vraag is ingesproken. Automatisch is deze geagendeerd voor 10.24 uur.

Veranderingen in de accountancy


Terwijl ik thuis aan de koffie zit, zie ik dat een klant mij belt. Ik laat automatisch doorschakelen naar één van de andere teamleden. Ik sla nog een blik op mijn iPad en zie dat de geadviseerde wachttijd 5 minuten bedraagt. Ik ga vertrekken. Het systeem in de auto is volledig geïntegreerd. In de file worden de to-do zaken van die dag en de telefoonnotities automatisch geagendeerd om af te handelen. Toch wel fijn dat én de snelheid én het besturen van de auto volledig automatisch gaan.

Gespecialiseerd in IT


Bij kantoor gearriveerd zie ik dat het druk is. Er staan drie auto’s. Waar is de tijd gebleven dat de administraties werden geboekt, jaarrekeningen werden uitgewerkt en aangiften werden gedaan op elke vestiging. De centrale verwerkingseenheid is geïntegreerd met een Amerikaans clearingscentrum. Zowel boekingen, facturen, betalingen en beheer van gelden is geïntegreerd in één systeem, waarbij 5 personen 5.000 administraties beheren. Op de vestiging bevinden zich uitsluitend de relatiemanagers. Wel bijzonder, vroeger hadden ze alleen de opleiding AA of RA, nu zijn ze allen eveneens gespecialiseerd in IT. Wel moet ik nog steeds wennen aan het voeren van besprekingen. De geïntegreerde Skypeverbindingen mogen wat mij betreft iets minder worden toegepast.

Algoritmische kansberekening


Vorige week ben ik bij onze centrale verwerkingseenheid geweest. Een nieuwe tool is toegevoegd aan onze dienstverlening. Onze gecertificeerde clearing betreft nu ook het onderling verstrekken van noodzakelijk kapitaal aan cliënten, waarbij gebruik wordt gemaakt van overschotten bij andere cliënten. Een prachtig systeem, dat volledig werkt op basis van algoritmische kansberekening. Trouwens, men rekende mij voor dat hiermee het verdienmodel volledig is gewijzigd.




Belangrijk om te beseffen dat in het digitale geweld het persoonlijke nog steeds een rol speelt.





Op kantoor heb ik een bespreking met één van de relatiemanagers. Hij heeft problemen in het gezin. Belangrijk om te beseffen dat in al het digitale geweld het persoonlijke nog steeds een rol speelt.

Toekomst of heden?


Bovenstaande maakt onderdeel uit van een intern stuk; geschreven in juli 2015. Wat blijkt nu, zes maanden later? Ik heb al meldingen in mijn auto. Ik héb autosteer, waardoor ik niet meer per se de handen aan het stuur hoef te houden. Ik héb in de Verenigde Staten de eerste beginselen gezien bij een start-up, waarbij een clearing plaatsvindt met klanten onderling.

Wat een vergissing die datum. Geen 10 jaar, geen 3 jaar maar voor een belangrijk deel al vandaag. De veranderingen in accountancy ontwikkelen zich snel. Ik voeg een aspect toe waar veel accountantsorganisaties vol van zijn: het ombouwen van de organisatie naar een adviesclub. O ja, en welke datum hangt u daaraan?

Het leven van een accountant

Zomaar een dag


Opnieuw zomaar een dag uit het leven van een accountant: 7 december 2015.
‘s Morgens om half 8 een afspraak met een klant: we nemen de te nemen acties door die voor het einde van het jaar geregeld moeten zijn. Een adviesgesprek gericht op de toekomst. Daarna krijgen we een 2 uur durende training met de nieuwe Online jaarrekening software. Training gericht op de toekomst.

Daarna een afspraak met een klant over zijn persoonlijke situatie, het wel dan niet aannemen van een nieuwe verkoopmanager en het aanpassen van zijn testament. Een gesprek gericht op de toekomst. In de avond een bespreking met een prospect. Belangrijkste punt: welke strategie moeten we kiezen bij uitbreiding van zijn huidige activiteiten? Een gesprek gericht op de toekomst. Hij werd overigens gelijk klant.

Veranderingen in accountancy, het betekent kijken naar de toekomst. Gaat u óók uw organisatie ombouwen van cijferinterpreteur naar adviseur? Ik hoop voor u dat u er klaar voor bent. En voor ons dat u het nog moet gaan doen.

Welkom in de toekomst.

ca. {distance}
Wij kunnen binnen ca. {duration}
bij u zijn vanuit {select}

{add}
{zip} {cty}
Telefoon: {phn}
Email: {eml}

Voor vragen en/of een afspraak maken kunt u contact opnemen met {select}

{add}
{zip} {cty}
Telefoon: {phn}
Email: {eml}

Bezig met bepalen van de locatie